
Bjarte Myrhol er tilbake i Norge etter 15 år som proff
Med seg til Sandefjord har han kone og tre barn

Med seg til Sandefjord har han kone og tre barn
Og en sterk kjærlighet til tyske biler
Bjarte Myrhol (42) har nettopp levert familiens fireåring i barnehagen da han stopper for å gi sitt førsteinntrykk av nye elektriske Opel Grandland.
SUV-en er 100 prosent elektrisk, en stor familiebil med 550 liter bagasjerom og en rekkevidde på hele 524 km WLTP. Ladehastigheten er på opptil 160 kilowatt, som gir 100 km kjøring på ni minutters hurtiglading.
Alt sammen får en tommel opp fra Myrhol, der han står ute i vintersola.
TESTET NYE OPEL GRANDLAND:
– Dette er en strøken bil!
– Dette er akkurat hva jeg trenger
BJARTE MYRHOL
– Dette er en strøken bil! Solid er det jeg tenker, og det er virkelig en familiebil. Det er det umiddelbare førsteinntrykket.
– Jeg har tre unger mellom fire og tolv år, og dette er akkurat hva jeg trenger.
Han starter dagen med å rygge bilen ned en islagt oppkjørsel i havgapet, trygt ved hjelp av et 360-kamera. Så går turen langs Oslofjorden til sønnens barnehage.
En typisk dag for Myrhol består nettopp av slike småturer i nærmiljøet.
Først kontorplassen i sentrum, før han samler elitelaget han trener i Runarhallen. På kveldene er det ut med bilen igjen, til barnas håndball- og fotballtreninger. I tillegg blir det ofte tur/retur Oslo, for å besøke familie eller holde foredrag om trening av barn.
Tidligere i vinter kjørte han også flere ganger til Unity Arena på Fornebu, for å følge håndballgutta i VM som Viaplay-ekspert.


Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør
Opel Astra Sports Tourer Electric - front
Opel Astra Sports Tourer Electric - bak
Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør
Opel Astra Sports Tourer Electric - front
Opel Astra Sports Tourer Electric - bak
Opel Astra Sports Tourer Electric - interiør
Opel Astra Sports Tourer Electric - front
Opel Astra Sports Tourer Electric - bak
Myrhol kjenner landslaget meget godt, og i fjor ble han hyret inn som mentor for flere av strekspillerne.
– Jeg sier fortsatt «vi» om Norge. Jeg savner livet som spiller hver eneste dag, det å kunne holde på med det jeg elsker.
Han la ikke opp før han rundet 40, da skulder-smertene ble for tøffe. Ingen nordmenn har flere landskamper enn Myrhols 263.
Myrhol er med i det europeiske håndball-forbundets Hall of Fame. Han spilte for tre tyske klubber og Rhein-Neckar Löwen har pensjonert 18-trøya, Myrhols nummer.
– Jeg sier fortsatt «vi» om Norge
Viktig med tysk bil
I løpet av de nesten ti årene i Tyskland kjørte Myrhol bare tyske biler. Derfor var Opel et naturlig valg da han ønsket å beholde det tyske hjemme i Norge.
Nye Opel Grandland er nemlig designet i Rüsselsheim og bygget i Eisenach.
– Tysk kvalitet er definitivt viktig for meg. De som har bodd i Tyskland kjenner det på kroppen. Tyskerne har ordnings. Det føles veldig trygt å kjøre tysk bil. Det er en reell følelse, som jeg står inne for.
Se prisliste og spesifikasjoner
Fakta om Opel Grandland:
- Bygget i Eisenach, Tyskland
- 550 liter bagasjerom
- 1 200 kg tilhengervekt (FWD)
- Taklast 80 kg
- 4,65 m lang (+17 cm)
- 18 cm bakkeklaring
- Bygg din Opel: Utstyrsnivå og farger
Trygghetsfølelse
– Hvilket forhold har du til å kjøre bil?
– Jeg har kjørt mye bil og kjørte mye i Tyskland. Det er trygghetsfølelsen som betyr mest for meg. Og komforten. Siden jeg er stor er det deilig å kunne gå opp i en bil som dette, en SUV.
Håndball-kjempen er 192 cm på sokkelesten og finner seg fort til rette i de behagelige setene, som byr på justerbar korsryggstøtte og sittepute-forlenger.
– Bilen er veldig romslig, med deilige seter. Jeg satt meg rett inn uten å justere noe.
Det er morgenkvist fortsatt og Myrhol legger merke til logo og merkenavn som lyser opp i mørket. Etter noen kilometer på småveier rekker han å sette pris på head up-displayet, som betyr at hastighet, fartsgrense og navigasjon kommer opp i frontruta under kjøring.
Grandland har to store skjermer, med blant annet Apple CarPlay, men Myrhol faller for at klima og lyd også kan justeres manuelt.
Skryter av knapper
– Jeg er glad i å se rett fram, og ikke fikle med en skjerm. Jeg vil skryte av knappene. Kall meg gjerne litt gammeldags, men jeg liker fysiske knapper på viktige funksjoner som varme.
Så oppdager Myrhol en luke under skjermen, som skjuler USBC-uttak.
– Se der, der er ladeplaten også. Ikke dumt.
Siden trygghet er viktig sperrer Myrhol øynene opp når han hører om Opels klasseledende blendingsfrie lys, LED-lys med 50 000 pixler. I praksis betyr det usedvanlig god belysning i mørket, uten å blende andre trafikanter.
– Jeg konsentrerer meg mest om meg selv, men det høres veldig bra ut!
Bjarte Myrhol
Født: 29. mai 1982 i Oslo
Høyde: 192 cm
Yrke: Trener, TV-ekspert, foredragsholder og app-utvikler
Klubber som spiller: Vestli, Sandefjord, MKB Veszprém, HSG Nordhorn, Rhein-Neckar Löwen, Skjern, THW Kiel
Landskamper/-mål: 263/803
Aktuell: Trener for Runar og Tyskland-entusiast.
Vi er tilbake ved garasjen hos familien Myrhol. Han inspiserer baksetet og åpner det todelte panorama-taket. Barnesetet fikk han montert inn på ti sekunder, nå er det på tide å utforske bagasjerommet på hele 550 liter.
Han slenger inn bager og kofferter, og legger ned en ski-luke i midten.
– Vi er ikke så mye på helgeturer, da er vi i håndballhallen. Derfor blir det oftest treningstøy og bager vi pakker. Men det er viktig med mulighet til ekstra bagasjeplass ved å legge ned seter, det vet alle vi som er småbarnsforeldre.
–Og her kan jeg legge alpinski rett inn.
Moderne design
– Jeg liker det moderne designet, det er rett og slett en flott bil. Det er morsomme detaljer som Opel i rødt lys i bakluka.
– Og jeg liker designløsningene, både hvordan det ser ut og hvordan det funker.
God opplevelse
– Etter litt kjøring, er bilen som du håpet?
– Jeg synes bilen fungerte veldig bra. Det var en veldig god opplevelse og utvilsomt en bil vi kan trives i som familie. Den er definitivt stor nok for oss fem.
- Hva tenker du om designet?
Etter noen timer på veien, er alle fire fornøyd med prøvekjøringen når de parkerer bilen igjen hos Opel.
– Det er en veldig ryddig bil. Føles ikke så stor når man kjører den. Og så oppleves den veldig kontant. Man kjenner at det er tysk kvalitet. Alt sitter som det skal, sier Nicolai.
Alva har krabbet bak til Kompis og sitter i det store bagasjerommet.
– Jeg skulle ønske jeg var en hund sånn at jeg kunne sitte bak her, sier hun.
– Hva synes du om bilen da? Spør mamma Rebecca.
– Jeg skulle ønske det var vår bil, for den vi har er så liten.